Bestil opslag i navnekort (1924-1977 )
Folkeregisteroplysninger fra Aarhus Kommune og de tidligere forstads- og omegnskommuner opbevares på Aarhus Stadsarkiv.
Materialerne udleveres ikke til læsesalen, men Stadsarkivet kan foretage undersøgelser i de såkaldte navnekort. Kortene er en vigtig kilde til f.eks. slægtsforskning. De er ført i perioden 1924-1977, men indeholder data på personer født tidligere. Kortene fungerede som forgænger for Central Person Registeret (CPR).
Følgende oplysninger findes normalvis på et navnekort:
- Bopælsadresser i kommunen med dato for flytning
- Til- og fraflytninger med dato for flytning.
Følgende oplysninger findes i nogle tilfælde på et navnekort:
- Oplysninger om civilstatus/ægtefæller
- Profession
- Dødsdato.
Hvis det eftersøgte navnekort findes og må udleveres, sender Aarhus Stadsarkiv en digital kopi med digital post, som kan ses på borger.dk eller i e-boks.
Der må maks. laves tre bestillinger af navnekort.
Vigtig information om oplysninger nyere end 75 år
Oplysninger om rent private forhold er i henhold til arkivlovens bestemmelser først tilgængelige, når de er mere end 75 år gamle. Oplysningerne kan derfor ikke umiddelbart udleveres.
Du kan søge om tilladelse til at se oplysninger, selv om der ikke er gået 75 år. Men der er en række betingelser, som skal være opfyldt, før Stadsarkivet kan udlevere oplysningerne.
Læs mere i pdf-dokument om "Oplysninger om rent private forhold".
I forbindelse med databehandling af din henvendelse til Aarhus Stadsarkiv, skal vi jf. Databeskyttelsesforordningen informere dig om en række detaljer i vores håndtering af dine oplysninger og oplyse dig om dine rettigheder i den forbindelse.
Hvad indhenter vi og hvorfor?
Vi behandler personoplysninger om dig i form af:
- Navn på den person, du søger oplysninger om
- Dit navn
- CPR-nummer
- Din e-mailadresse
- Dit telefonnummer.
Det gør vi for at kunne ekspedere det ønskede Navnekort og sende dette med digital post.
Vores behandling af personoplysningerne sker på baggrund af Databeskyttelseslovens artikel 6, stk. 1, litra a (samtykke).
Oplysningerne i elektronisk form er fysisk opbevaret sikkert hos vores leverandører. Oplysningerne bliver også behandlet hos vores leverandører.
Oplysningerne slettes 30 dage efter din henvendelse er færdigbehandlet.
Du kan få slettet dine oplysninger
Du har ret til at anmode om indsigt i oplysningerne, vi har opbevaret om dig i forbindelse med sagsbehandlingen.
Du har ret til at anmode om berigtigelse eller sletning af oplysningerne: Navne, cpr-nummer, e-mailadresse og telefonnummer.
Aarhus Stadsarkiv sletter de indtastede oplysninger, når bestillingen er afsluttet.
Det samtykke du har givet til behandlingen, kan til en hver tid trækkes tilbage.
Hvem anvender oplysningerne?
Den dataansvarlige er:
Aarhus Kommune,
Aarhus Stadsarkiv
Hack Kampmanns Plads 2
8000 Aarhus C
Telefon: 41 85 65 45
E-mail: stadsarkiv@aarhus.dk
Har du spørgsmål i forbindelse med Aarhus Kommunes behandlinger af dine oplysninger, så kan du også kontakte Aarhus Kommunes databeskyttelsesrådgiver på mail databeskyttelsesraadgiver@aarhus.dk.
Du skal slutteligt vide, at det er muligt at klage til Datatilsynet over behandlingen af personoplysningerne.