Gangbroen ved Brabrandstien
Gangbroen ved Brabrandstien blev oprindelig opført i træ i 1978 med formålet at forbinde Brabrandstien med Carl Blochs Gade. Stien var blevet anlagt i 1950’erne som et rekreativt åndehul i byen, og den nye bro gjorde det lettere at tage på spadseretur i naturen langs Aarhus Å.
Foto: Gangbroen over Aarhus Å ved Brabrandstiens begyndelse som den så ud i 1990'erne. Bag Brabrandstiens buske ses en gul bygning, der oprindeligt var en åvandspumpestation ved Aarhus Vandværk. Stadsarkitektens Kontor, 1995, Aarhus Stadsarkiv.
Gangbroen ved Brabrandstien fører over Aarhus Å, hvor stien begynder. Herfra kan du følge stien hele vejen ud til - og rundt om - Brabrand Sø. Gangbroen skaber dermed en forbindelse mellem Aarhus Midtby og de naturskønne områder, der ligger en god spadsere- eller cykeltur derfra.
Selvom gangbroen fra et historisk perspektiv er en relativt ny bro, har området omkring længe været i brug. I århundreder lå området et lille stykke uden for Aarhus' vestlige bygrænse og var et oplagt sted at anlægge større industrivirksomheder. Det skyldtes især, at åens vand kunne bruges i diverse varefremstillinger, eksempelvis til rensning, nedkøling eller ligefrem som ingrediens i et produkt.
I 1856 blev Bryggeriet Ceres anlagt mellem Silkeborgvej og åen, og i 1872 kom Aarhus Vandværk til lige ved siden af. Vandværket blev anlagt for at forbedre vandkvaliteten og -forsyningen i Aarhus, som gennem årtierne op til dets åbning var blevet meget dårlig. Vandværket rensede blandt andet vandet fra Aarhus Å via et lille indløb, der gik fra åen og ind til vandværket lige nord for, hvor gangbroen i dag befinder sig. Indtil byggeriet af boligområdet Ceres Byen begyndte i 2012, kunne man stadig se vandværkets åvandspumpestation fra 1918, når man stod på gangbroen til Brabrandstien. Åvandspumpestationen havde ligget ved åens indløb til vandværket.
På arealerne mellem åen og Carl Blochs Gade lå Hammelbanegården fra 1902 til 1956.
Den første gangbro ved Brabrandstien holdt fra 1978 til 2017, hvor den trængte til en udskiftning. Den gamle bro var slidt og fuld af graffiti, så den blev afspærret og fjernet. Kun to dage senere blev den nye bro hejst på plads på samme sted. Den nye bro, der vejede 21 ton og var 30 meter lang, blev fragtet og monteret i ét stykke. Århus Stiftstidende noterede sig ved samme lejlighed, at den med sine 130 kvadratmeter var på størrelse med "et mindre parcelhus". Broen var bygget hos Wood-ways.com A/S i Skanderborg og var af FSC certificeret hårdttræ. Valget af hårdttræ betød, at den nye bro ikke ville kræve meget vedligehold.
Under byggearbejdet bevarede man det eksisterende fundament fra den gamle bro, der var intakt. Ingeniøren brugte derfor de 35 år gamle tegninger af den oprindelige bro, da han skulle beregne den nye bro. Broen blev fire meter bred ligesom den oprindelige. Det skulle give plads til både cykler og gående.