Byens Broer
I Aarhusdalen, hvor vi har et bakket terræn med søer, åer og bække, spiller broer en afgørende rolle både i historien og i nutidens bymiljø. Byens første broer blev bygget over Aarhus Å, og uden dem var Aarhus ganske enkelt ikke blevet den by, den er i dag. Gå en tur langs åen og læs mere om Byens Broer her.
Foto: Aarhus Å set mod Immervad. Over åen ses både to gangbroer, Fiskerbroen og Skt. Clemens Bro. Fotograf Ib Nicolajsen, 2020, Aarhus Stadsarkiv.
Læs mere om byens broer
Letbanebroen
”Letbanebroen”, som mange kalder denne unavngivne bro, er en af de nyligst byggede broer over Aarhus Å. Dens historie er dog tæt forbundet med den meget ældre Svingbro, der tidligere lå på samme sted, og som på sin vis tjente samme formål, som Letbanebroen gør i dag.
Europaplads
De fleste tænker ikke over det, men vejen Europaplads er faktisk en bro over Aarhus Å og ligger endda henover en kystnær del af det tidligere havnebassin. Inden Europaplads fik sin nuværende form, var stedet ligefrem et af de tættest bebyggede og befærdede områder på den travle, gamle havn.
Mindebroen
Mindebroen er en af de ældste broer i Aarhus. Nutidens Mindebro er egentlig bare en gade - Mindebrogade - der fører over åen, men selvom den har andet udseende end den oprindelige bro, har beliggenheden og navnet ikke ændret sig gennem flere århundreder.
Fiskerbroen
Den første Fiskerbro var en træbro, der blev bygget i 1862, men den blev erstattet af en jernbro allerede i 1882. Broens hovedformål var at skabe en overgang over Aarhus Å for beboerne i Fiskergade. I dag er broen en moderne betonbro belagt med chaussésten.
Skt. Clemens Bro
Skt. Clemens Bro blev opført i 1884. Den skabte en direkte forbindelse mellem Aarhus’ gamle handelscentrum omkring Store Torv og et nyt centrum, der var opstået omkring den forholdsvis nyopførte Hovedbanegård. Dermed kunne Strøget opstå, som vi kender det i dag.
Frederiksbroen
Frederiksbroen var den første bro, der blev bygget over Aarhus Å. Det præcise årstal kender man ikke, men det er sikkert, at den fandtes allerede i 1400-tallet, hvor den forbandt nye bebyggelser på åens sydside med den gamle bydel på nordsiden.
Christians Bro
Christians Bro blev bygget i 1910 for at forbinde det gamle byområde ved Grønnegade med et nyt, der var opstået omkring Christiansgade. Da åen skulle overdækkes, blev Christian Bro en del af første etape i 1933 og kom til at markere overgangen mellem den overdækkede og den ikke-overdækkede del af åen.
Vester Allé
Vester Allé fører i dag over Aarhus Å på samme sted, som den såkaldte ”Slusebro” engang gjorde. Broen var en del af Aarhus Mølle, der lå omtrent, hvor Mølleparken er i dag. Broens sluser kunne åbnes og lukkes for at styre tilstrømningen af vand til møllen og dermed driften af den.
Museumsbroen
Museumsbroen blev opført i 1880'erne, og med sin placering. der dengang lå et godt stykke fra den travle bymidte, blev stedet i begyndelsen af 1900-tallet et oplagt sted at slappe af. Ved Museumsbroen kunne man endda leje en båd og på udflugt op ad Aarhus Å.
Smedens Bro
Smedens Bro blev indviet i 1911 og har navn efter manden, der fik den opført, klejnsmed og etatsråd Hans Peter Jensen. Broen skabte en direkte adgang fra det indre Aarhus til jernbaneforbindelsen Hammelbanen, der havde sin egen banegård i Carl Blochs Gade.
Gangbroen ved Brabrandstien
Gangbroen ved Brabrandstien blev oprindelig opført i træ i 1978 med formålet at forbinde Brabrandstien med Carl Blochs Gade. Stien var blevet anlagt i 1950’erne som et rekreativt åndehul i byen, og den nye bro gjorde det lettere at tage på spadseretur i naturen langs Aarhus Å.