Gå til hovedindhold

Da Rock Mod Profitten blev til Staklade Massakren

Der var lagt op til et brag af en fest og politisk protest, da Stakladen 16. februar 1980 lagde hus til punkarrangement Rock Mod Profitten med 16 grupper fra hele landet på plakaten. Her var Aarhus stærkt repræsenteret med grupperne med de ofte farverige bandnavne: Circumcision, Fucking Ghosts, Clochards, Bad Semen, The Zero Point, Normals, Gylle og Susan & The Cocks.

  • Læs op

Indhold

    Billede: Entrebillet til arrangementet Rock Mod Profitten, 1980, Aarhus Stadsarkiv.

     

    Selve navnet Rock Mod Profitten var et statement, da arrangørerne var af den opfattelse, at bands normalt blev snydt af koncertarrangører, der skummede al profitten fra koncerterne. Indtægterne fra Rock Mod Profitten skulle derfor fordeles ud til alle grupper, der spillede i løbet af aftenen. Budskabet i den håndtegnede plakat for arrangementet var da heller ikke til at tage fejl af.  Arrangementstitlen ”Rock Mod Profitten” er tegnet på et banner, hvor enderne er prydet med dollartegn. Fra hvert dollartegn hænger to punkere; til venstre en mand ophængt i en sikkerhedsnål og til højre en kvinde hængende fra dollartegnet med en løkke om halsen.

    Billede: Koncertplakat til arrangementet Rock Mod Profitten, 1980, Aarhus Stadsarkiv. Hvis du ved, hvem kunstneren til plakaten er, kan du kontakte Aarhus Stadsarkiv på stadsarkiv@aarhus.dk. Stadsarkivet er også meget interesseret i at indsamle yderligere fotografier fra punkmiljøet i Aarhus.

     

    Fra punkfest til panik

    Aftenen skulle have været en hyldest af punkmusikken, men endte med lukning og kaotiske tilstande. Det hele begyndte med nogle mindre optøjer på grund af nogle fremmødte rockere. Der kom hurtigt styr på tumulten. Det ændrede dog ikke på, at politiet var blevet tilkaldt. Politiet mødte talstærkt op til arrangementet foran Studenternes Hus og rykkede omkring kl. 22:00 ind for at afblæse arrangementet. På dette tidspunkt havde kun fem bands nået at spille. De første reportager i lokalpressen fortalte, at politiet måtte gribe ind efter hærværk med knuste vinduer, ødelagte toiletter og småbrænde i bygningen. Øjenvidner mente dog, at der blot var blevet smadret en stol af de fremmødte rockere.

    Medarrangøren Johnny Concrete ønskede ikke at afblæse arrangementet og opfordrede i stedet til at fortsætte koncerten. Øjenvidner rapporterede efterfølgende, at Johnny Concrete blev revet ned fra scenen af politiet, hvilket fik salen til at koge over, og panik brød ud. Politiet dannede en kæde og begyndte at presse deltagere ud af salen, hvor hundepatruljer ventede udenfor. Politiet udtalte efterfølgende, at kun én betjent benyttede sig af kniplen, mens de omvendt var blevet bombarderet af ølflasker og andet kasteskyts. Politiet fortalte også om slagsmål med flasker mellem rockere og punkere. Læserbreve fra koncertgæster fortalte en anden historie om flere betjente, der slog, kastede folk i asfalten, sparkede, pudsede hundene på koncertdeltagerne og slog med hundekæder.

     

    Punken blev bandlyst

    I et interview med Aarhus Stadsarkiv udtaler Johnny Concrete sig om arrangementet:  ”Det var satme slemt (…) Det var fuldstændig, fuldstændig unødvendigt. Og det efterspil, der kom … Der blev klaget helt vildt over panserne. Alle klager blev afvist.”

    Til stede ved arrangementet var også Hans Otto Bisgaard, som skulle lave en reportage til radioprogrammet ”Rock Nyt” på P3. Bisgaard bakkede op om punkernes udlægning om, at politiets indgriben var helt unødvendig. ”Det vil være en blodig uretfærdighed, hvis konsekvensen bliver, at der lukkes af for punkerne andre steder. De var helt uden skyld i, at politiet greb ind,” udtalte han efterfølgende til Århus Stiftstidende. I forhold til, om politiet gik for hårdhændet til værks, udtalte Bisgaard: ”Det var en uheldig måde, koncerten blev afbrudt på. Ellers kan vel sige, at der blev givet og taget – som i en ishockeykamp.” Bisgaards rapport fra arrangementet blev sendt den 21. februar og indeholder lydklip fra urolighederne.

    De mange klager over politiets håndtering af sagen førte til, at Lokalnævnet behandlede sagen. Samtidigt delte flere af byens punkere løbesedler ud med titlen ”Staklade Massakren”, hvoraf tilnavnet opstod. I løbesedler blev der opfordret til protestfest mod politivold, og at folk, som var vidner eller havde bevismateriale i form af fotomateriale, skulle møde op på et fællesmøde forud for klageangivelse ved Lokalnævnet. Klagerne blev dog afvist. Kritikken af politiet nåede desuden Folketinget, hvor venstresocialisten Preben Wilhjelm rejste spørgsmål om politiets brug af politihunde med blandt andet punkkoncerten i Stakladen som eksempel.

    Bisgaards bange forudanelser blev dog til virkelighed, da punkmusikken efterfølgende blev udelukket fra flere af byens scener – heriblandt Stakladen. Derfor blev Rock Mod Profitten aldrig genoptaget, som ellers havde været ønsket.

    Billede: Mariane Malfet (fra bandsene Gylle, lim) og Johnny Concrete ( fra bandsene Dream Police, The Clochards, Deformed) fotograferet forud for Punkfestivalen Rock Mod profitten, som de to stod bag. Fotograf Jørn Timm, 1980, Aarhus Stadsarkiv.

     

    Læs mere om punk i Aarhus på AarhusWiki

    Se arkivalier omhandlende punk på AarhusArkivet

     

     

     

     

     

     

     

    Sidst opdateret: 14. februar 2024