Gå til hovedindhold

Ugens Aarhushistorie: Kunst i Kongelunden – Friheden

I Kongelunden kan du ikke kun nyde den smukke natur. Mellem bede, busker og træer kan du rundt om i hele Kongelunden også opleve masser af forskellig kunst. Stadsarkivet og Kongelundssekretariatet tager i denne artikelserie læserne med på en kunstrute, hvor man får præsenteret noget af den kunst, der kan opleves i Kongelunden. Første stop på kunstruten er Tivoli Friheden.

Indhold

    Billede: Vibeka Andersen og John Stephansens keramiske vandkunst indvies af borgmester Flemming Knudsen i april 1997. Fotograf Margit Elise Kjærgaard, 1997, Aarhus Stadsarkiv.

     

    Keramisk vandkunst

    Man skal ikke bevæge sig mange meter væk fra den harlekininspirerede hovedindgang i Friheden, før man støder på det første kunstværk, som består af fire bassiner med smukke, keramiske fliser. Bag det keramiske vandkunstværk står Vibeka Andersen og John Stephansen. Kunstnerparret tog i midten af 1990’erne selv kontakt til Frihedens daværende direktør Anders Birch Iversen. De to havde i forvejen udført to store relieffer på henholdsvis Psykiatrisk Hospital i Risskov og Journalisthøjskolen på Olof Palmes Allé. I Friheden var der netop blevet anlagt et par betonbassiner; det perfekte lærred for kunstnerparret. Der gik omtrent halvandet år fra det første møde med Anders Birch Iversen, til borgmester Flemming Knudsen kunne indvie værket ved sæsonstart i 1997.

    Værket er skabt af 14 tons stentøjsler importeret fra England, der af kunstnerparret blev omdannet til 14.000 forskellige fliser. De enkelte fliser blev farvet, brændt og til sidst samlet i Friheden som et kæmpe puslespil. Mønsteret blev lavet med udgangspunkt i et mønster skabt af den engelske matematiker Roger Penrose i 1980’erne. Tre kakkelbeklædte vandinstallationer kom desuden til at pryde det største bassin. Stålspiralerne til installationerne blev lavet på Kedelfabrikken Bjørnkjær i Brabrand.

     

    Rosens Schmidt eventyrfigurer

    Vandinstallationen er ikke det eneste keramiske kunstværk i Friheden. Tilbage i 1970 kunne Friheden afsløre hele 25 forskellige keramiske skulpturerer opstillet rundt omkring i parken. Skulpturerne forestiller forskellige eventyrlige figurer og indgik både dengang og i dag som udsmykning i Frihedens bede.

    Kunstneren bag skulpturerne er Louis Rosen Schmidt. At Louis skulle springe ud som kunstner, lå ikke i kortene, da han kommer fra en rigtig redaktørfamilie. Både Louis far, onkel, og farfar har været chefredaktør på Århus Stiftstidende. Faren, Erik Schmidt, overtog chefredaktørposten fra sin bror Børge, da denne blev brutalt henrettet i sin seng foran sin hustru i marts 1945. Mordet blev foretaget af Petergruppen, der under krigens sidste par år spredte terror landet over til fordel for den tyske besættelsesmagt.

    Billede: Skulpturen "Pigen med tårne" udført af Louis Rosen Schmidt opstillet i Tivoli Friheden. Fotograf O.V.J. Hansen, 1970, Aarhus Stadsarkiv.

     

    Amorinerne

    I et rundt bassin omtrent midt i parken danser seks små amoriner rundt i en cirkel. Her har de dog ikke boet hele deres liv. De små vingebeklædte drenge er skabt af kunstneren Johannes C. Bjerg og kom første gang til Aarhus i 1933, hvor de flyttede ind i et bassin i Mølleparken. Midt i bassinet stod skulpturen Elskovskampen, der også er udført af Johannes C. Bjerg.

    I tæt ved 60 år dansede amorinerne rundt om Elskovskampen, men i 1990 skiltes deres veje. I forbindelse med en renovering af springvandet blev amorinerne fjernet, og Elskovskampen har siden stået alene i Mølleparken. Efter fire års mørke fik amorinerne atter luft under vingerne, da de i 1994 blev installeret i Friheden, hvor de stadig er at finde i dag.

    Billede: Amorinerne på deres nuværende placering under blomsterfestival i Friheden i 2020. Fotograf Ib Nicolajsen, 2020, Aarhus Stadsarkiv.

     

    Solskinspigen

    Et andet stykke kunstværk, som ikke er skabt til Friheden, er skulpturen Solskinspigen, som står nede ved Svanesøen. Den oprindelige skulptur blev lavet af billedhugger Anker Hoffmann i 1930 og hed Venus. Hoffmann havde Venus med på en udstilling på Charlottenborg i 1931. Her modtog Venus og Hoffmann Herzogs præmie og et legat.

    I 1947 huggede Hoffmann statuen i kalksten efter bestilling fra Aarhus Kommune, der den 16. december opstillede skulpturen i Rådhusparken under navnet Solskinspigen. Her stod Solskinspigen kun et halvårs tid, inden hun i maj 1948 blev flyttet til Botanisk Have.

    10 år senere, den 23. april 1958, blev Solskinspigen endnu engang flyttet – denne gang til sin nuværende placering i Tivoli Friheden, hvor hun dermed har stået i over 60 år.

    Man kan dog stadig se Solskinspigen i Botanisk Have på plænen neden for Eugen Warmings Vej. Solskinspigen her en kopi udført i bronze og afsløret 14. april 1981.

    Billede: Solskinspigen i Friheden udført af Anker Hoffmann. Fotograf O.V.J. Hansen, 1968, Aarhus Stadsarkiv.

     

    Læs mere om Tivoli Friheden på AarhusWiki

    Se arkivalier omhandlende Tivoli Friheden på AarhusArkivet

    Sidst opdateret: 11. juni 2024